19 November 2008 -  Vakantie: "Costa Rica"

Costa Rica 1

Nou m,n buurman Jacob mij naar de trein gebracht, kaartje had ik al gekocht ook voor de terug tocht, binnen is binnen, stap uit met m,n koffertje van 12 kilo en moest nog een eind lopen en mazel zag een karretje waar m,n koffertje op kon en voorwaarts ten strijd, maar ja ik kom als een kat in een vreemd pakhuis zeker in geen 15 jaar op vakantie geweest en alles is zo groot ongelooflijk, ik loop stukken achter met alles. Nou ja ik dacht ik kom m,n 7 reisgenoten wel tegen, nou dat had je gedacht, ik wist trouwens niet of ik links of rechts moest. Eindelijk ingecheckt en dan is gelukkig m,n koffer weg daar hoef ik niet meer op te letten even een bakkie doen want het is inmiddels al half 11 even Froukje gebeld maar dat ging ook moeizaam ik dacht dan maar wat eten, achteraf zag ik dat niet zitten het was of pisa,s of uitgebreid eten of soep maar die zag er niet lekker uit, het was van BigMac, nou dan nog maar een kop koffie die was wel goed. Op naar de Gate daar moest je om kwart voor 12
Zijn er waren maar 6 stoelen of je moest een eind verder op gaan zitten maar ik wilde dicht bij de Gate zitten dan had ik overzicht en gelukkig kon ik zitten het werd steeds drukker maar ik zag geen fox gast ik steeds op de handbagage letten of ik een label zag, nou mooi niet nou dan maar alleen, daar gaan we, pas laten zien schoenen uit en door de scanner nou je wilt het geloven of niet dat ding ging gillen ik werd gefouilleerd ze dachten die
!!!! ouwe, wat bleek in m,n portemonnaie  zat  kleingeld moest ik af geven en weer door de scanner, hé hé goed afgelopen, nou dan het vliegtuig in ik zag nog steeds geen mede gast nou dat komt wel dacht ik, het is een kanjer van een vliegtuig 8 stoelen op een rij 2 aan een raam 4 in het midden en 2 aan de andere raamkant het is een boeing 767 en gaan  ongeveer 250 mensen in en we vertrokken om 1 uur om half 3 kreeg ik een warme hap nassie een broodje en een flesje wijn nou ik dacht mijn dag kan niet meer stuk ook heb ik een raamplaatsje en niemand naast me heb ik effe de ruimte het is anders een hele zit 9 uur en af en toe even lopen en even naar de wc maar je schrikt je te barste als je door trekt wat een kabaal gauw er uit er waren mensen die namen gewoon de midden stoelen in gebruik en gingen daar languit op liggen om te slapen, aan de andere kant van het pad zat een jonge man en we gaven elkaar een knipoog en ik vroeg hem of hij van fox was en of hij naar San José ging maar hij was prive dus geen reisgenoot ik vroeg of ik achter hem aan mocht lopen als we in Miami aan komen en dat vond hij goed. Ik dacht mooi geregeld weer terug op m,n plekkie bij het raam en boven de wolken schijnt de zon het is een prachtig gezicht, onder een dik wolkendek en daarboven zo mooi en zon, Engeland kon je goed zien maar daarna vliegen we over de atlantische oceaan dus als tie naar beneden flikkerd dan verzuipen we geheid. Toch heb ik af en toe de slappe lach zo in m,n eentje, we krijgen weer een flessie water daar zijn ze erg rooiaal mee had liever een wijntje, nou we nemen af en toe een slok want het duurt 9 uur en 45 minuten voor we in Miami zijn en we krijgen weer papieren om in te vullen en allemaal in het engels en mijn engels is naar mn tenen gezakt alles gaat heel secuur we kregen net een glaasje sinasappelsap met een saucijsebroodje ik vroeg toch geen varkensvlees,.. dat hebben we niet aan boord maar het saucijsje foei toch, opgegeten maar ik vind het vies het is inmiddels 7 uur en buiten is er enkel mist en o jé de gezagvoerder zei dat we de riemen vastmoeten maken we komen in slecht weer het vliegtuig bibbert een beetje, ik hoop dat het meevalt er zit ook ijs op de ruit een beetje bomen motief gelukkig het wordt weer blauw,mooie lucht maar beneden lijkt het welijsland er komt nu een beetje doorzicht een prachtig eiland zie ik met natuurlijke havens of inhammen maar zie geen huizen het is inmiddels 9 uur en ik zit al 7 en een halfuur in het vliegtuig en de zon schijnt en een prachtige blauwe lucht nog 2 uur vliegen en  dan kunnen we NewYork zien liggen ik zie het op de tv, richting Atlantic City ik denk dat ik helemaal uit m,n ritme ben als ik aankom. Om 5 uur komen we aan in Miami, nieuwe tijd dus, er komt nu weer wat lekkers broodje kaas en yoghurt,nou dat gaar er wel weer in.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Costa Rica 2

Nu zie ik Amerika beneden mij mooi gezicht heel apart ook met allemaal natuurlijke havens, we vliegen nu over land naar de grote oceaan en de golf van Mexico, Miami ligt aan de golf van Mexico en aan de overkant ligt Havanna, het is half elf en ik krijg wel slaap, maarja slapen doen we thuis.  We gaan landen in Miami en het uitzicht is zo groots je weet niet wat je zag uit het vliegtuig een lichtzee ongelooflijk.  Maar nu: nog niemand gezien waar ik bij zou horen, sta ik daar in m,n uppie in de aankomsthal van Miami als een kat in een vreemd pakhuis het engels kan ik niet verstaan ze praten zo vlug, maar goed,  uitchecken maar, nou dat is ook niet eenvoudig papieren invullen door de scanner schoenen uit jack uit je zakken leeg maken, maar…….links en rechts in m,n broekzak zat m,n poen plus op m,n buik ik door de scanner en die gilde aan alle kanten vanwege m,n heup, maar m,n poen lag op de lopende band een heel eind verder en daar mocht ik niet naar toe ik werd gewoon afgevoerd  en in een glazen huisje gezet ik verteld van m,n heup plus briefje van de arts maar daar hielp geen lieve moeder aan ik werd helemaal betast van onder tot boven en dan nog met een ander apperaat waar ze helemaal mee langs m,n lijf gingen daarna weer na een andere plaats om me te betasten en alles op kousenvoeten het leek wel een sexorgie, ik vroeg mag ik even m,n monney pakken nou dat mocht en gelukkig lag het er nog
Toen m,n handen apart scannen en m,n 2 duimen dan nog een oog scan dus bril af, poe poe poe.
Gelukkig hoefde ik niet naar m,n koffer te kijken die ging automatisch naar het amerikaanse toestel, hoe vind ik nou die gate naar dat toestel    lopen zoeken  naar boven naar beneden het is ook zo gigantisch groot en van dat lopen een grote blaar op m,n hiel nou ik zag het niet meer zitten  en die jongeman  aan wie ik gevraagd had of ik achter hem aan mocht lopen was nergens te zien , o jé wat nu o ik zag een piloot lopen en ik vroeg hem please wil you help my ik moet naar gate 3 en ik kan het niet vinden en dat allemaal in gebroken engels want al m,n engels zat in m,n tenen gelukkig hij wees mij de weg ik moest met een soort treintje mee kun je nagaan hoe groot het daar is en ja hoor ik zag waar ik wezen moest, trouwens nog niemand van het reisgezelschap gezien, dat is toch wat. Twee uur zitten wachten maarja ik kon toch geen poot verzetten van vermoeidheid en van die blaar op m,n hiel. Hé hé eindelijk kon ik het toestel in  een grandioos toestel groter en luxer dan Martinair en die gaat ook veel sneller  nog 3 uur vliegen naar CostaRica en ik kon niet meer op m,n poten staan want ik was al 13 uur onderweg en nu ook weer formulieren  invullen en natuurlijk allemaal in het engels nou ik zag het echt niet meer zitten daar zit je dan in je uppie en dan al dat gedoe in Miami ik dacht meid meid wat ben je begonnen nou eindelijk geland in Costa Rica en nu op zoek naar je koffer je hebt een heleboel plekken waar die koffers gelost worden maarja weet ik veel ik liep met m,n zere hiel van de ene naar de andere plek en ineens was ik er achter je moest kijken waar het vliegtuig vandaan kwam , Miami dus al doende leert men ja ik heb m,n koffer zien of ik een karretje zie, ik kon die koffer niet meer tillen van moeheid en kijken of er iemand staat zoniet  dan ga ik naar de ambassade want ik ga niet in een vreemd land in een taxi ik had wel het adres van het hotel.
Niet te geloven de reisleidster stond er en ook m,n reisgenoten, gó, mevr Singels , waar blijft u, want ik was de laatste die er uit kwam, ik zei wat is dit voor een  reisorganisatie  om een mens helemaal alleen te laten gaan ik weet van toeten nog blazen ik heb een georganiseerde reis besteld en ik moet alles alleen doen nou ja ik ben er gekomen vraag alleen niet hoe en ik ben heel wat wijzer geworden, op naar het hotel  in San José,nu heb ik een kamer drie hoog en de lift doet het niet moet ik met m,n zere moeie poten ook nog naar drie hoog boven maar ondanks alles heb ik in m,n eentje toch de slappe lach, zie je dat heb ik weer zelfs het weer is druilerig en toen kwam er nog storm ook en het hotel klepperde uit elkaar en het hotel staat ook nog in een zeer drukke straat ik dacht zat ik maar op m,n landje maar wel een grote twee persoons kamer en ik was zo moe als een hond en ik was blij dat ik een bed had en ondanks de storm toch lekker geslapen.

Costa Rica 3

Nou als je naar  de wc moet mag je geen papier in de wc doen maar in een mandje ernaast niet om te bewaren hoor maar de af voren zijn niet zo goed
Mooi als je diréé hebt dan blijf je in een mandje gooien alhoewel voor dat je het weet heb je toch je  papiertje in de wc geflikkerd “gewoonte” de volgende dag zes uur opgestaan wel vroeg  maar je bent de draad kwijt vanwege het tijdsverschil op m,n gemak aangekleed want je hebt vakantie en 7 uur ontbijt  maar wel in m,n uppie, vind ik niet erg, leuk is anders
De bediening is erg vriendelijk, ja het ontbijt dat hou je ook niet voor mogelijk
Gebakken bonen een soort bruine bonen en dat op je nuchtere maag  ei, groente en een kok met handschoenen aan en iets voor z,n mond en die bakt wat je wilt
Een geklutst ei  en daarin uitjes paprika en nog andere groente wel lekker maar op je nuchtere maag, koffie zoveel je wilt veel sapjes papaja, sinasappel annanas en een hele vreemde kaas
alla je moet van alles proberen, zie nog niemand van de groep over een uur gaan we weg met een klein busje
Dat busje met chauffeur blijft de hele reis bij ons, dat is wel fijn.
Nou ik ben benieuwd wel last van m,n blaar op m,n hiel lastig dus ik neem ook m,n slippers mee, als ik met m,n goeie schoenen heb gelopen dan heb ik daarna m,n slippers ook lekker voor m,n blaar.
Trouwens spaans vind ik een leuke taal gracia is dank u wel
En als je ziet wat al die hotelgasten eten het zijn complete maaltijden en dat op de vroege morgen. Neem vandaag toch maar een belgiese pijnstiller waht ik heb gister toch veel gelopen om de stad José te bekijken en dat allemaal op m,n slippers.
Wat ook apart is er zijn rijen mensen die met de bus mee moeten en die staan keurig allemaal
achter elkaar en niemand dringt voor en je moet je voorstellen rijen  van wel 60 mensen of meer en een straat vol met bussen,er is een richtingsverkeer ook handig en als het stoplicht op groen springt gaat er een vogeltje fluiten, ik kijken waar die vogel is
maar nee hoor het zit in de verlichting, geinig hé.
Nou papaja,s vind ik ook niet lekker dat weten we ook weer  maar mijn medegasten zijn er nu ook even m,n koffer halen en dan op weg.
Na een paar uur rijden  in het busje komen we aan bij een soort dieren tuin met apen en prachtige vogels kolibries en papegaaiachtige zo ook gifkikkers en gifslangen die worden daar opgevangen en verzorgd het geheel is prachtig aangelegd de entree was 40 dollar incl eten en het eten was geweldig maarja dat mag ook wel want dat is ong33 euro het weer was hopeloos
Regen regen en nog eens regen ik was zeiknat ondanks m,n plasticjas en nu op weg naar het hotel dat ziet er geweldig uit het is net een hooiberg in de rondte echt heel apart midden in de bush dus alle kamers ook in de rondte er was geen kaart van te krijgen en fotp,s maken ging ook niet zo best en ik heb weer een mooie tweepersoonskamer, nou s,avonds heb ik niet meer gegeten dat werd me teveel en trouwens ik had meer slaap dan honger.
Maar het blijft regenen zo erg dat we niet weg gaan we zouden een boottocht op de rivier maken om krokodillen en apen te zien maar het regent te hard en de rivier is niet bevaarbaar zou je toch gaan dan slaat de boot om en dan…….wordt je opgevreten door de krokodillen en dat doen we niet punt uit.
Ben weer om 6 uur opgestaan en ik kijk hier zo de bush in prachtig ondanks de regen, veel dieren heb ik nog niet gezien komt door de regen  ben vanmorgen ook niet naar het ontbijt gegaan kost 8 dollar en is niet te vreten ik hou het maar op koffie vruchtensap hopelijk is het
middageten beter , ik zit hier in ieder geval lekker ik weet gewoon niet in welke dag  of ik leef het blijkt zaterdag te zijn het regent ontzettend heb een paraplu geleend en ben alleen op stap gegaan kom ik bij een hangbrug die over de kolkende rivier gaat en ik dacht allé gaan, maar het wiebelde zo erg dat ik dacht ajuu ik ga terug.
Maar morgen gaan we met z,n allen dan ga ik er wel over dan ben je niet alleen,
 Maar ondanks de regen zit ik hier lekker in de lodge wat ik al schreef net een hooiberg een open restaurant en uitzicht op prachtige bomen en veel vogels mooi gekleurd zwart met rood en blauw enz , Die lodge is ong 15 tot 18 meter hoog ziet er geweldig uit.

Costa Rica 4

Maar ondanks de regen zit ik hier lekker in de lodge wat ik al schreef net een hooiberg een open restaurant en een uitzicht op prachtige bomen en veel vogels mooi gekleurd zwart met rood en blauw enz. Die lodge is ongeveer 15 tot 18 meter hoog ziet er geweldig uit, tussen de middag iets eten en dan de hangbrug over.
Maar het giet als de piete dus effe wachten, na een poos in m,n uppie in het restaurant gezeten dacht ik, meid voor uit loop naar die hangbrug en ga er overheen ik denk dat tie een km lang is en ik dacht voor uit met je paraplu, nou een kolkende rivier onder mij en een diepte van ong 25 meter en een gammele ijzere hangbrug en ik dacht nou dat flik ik niet, veronderstel dat tie  instort wees wijs en ga terug ik had ong 5 meter er over gelopen
Was blij dat ik weer vaste grond onder m,n voeten had, verder lekker in de stilte gewandeld en naar de prachtige bloemen gekeken die aan de bomen groeien een soort papegaaien bloem met veel rood. Hé hé zit nu uit te blazen van m,n wandeling zit rondom  de palmen en vele andere grote planten met hele grote bladeren zoals van de banaan.
We zouden met een gids  voor 2 uur de bush ingaan voor 20 dollar dat is natuurlijk geen punt maar om zo nog een wandeling in de bush in de regen te lopen je kan geen foto maken en natuurlijk geen dier te zien, dus ik zei ik ga niet mee.
Morgen gaan we weer verder naar La Fortuna, kijken wat ons daar brengt.
Een prachtige rit en na 2 uur koffie drinken een goed restaurant en ….allemaal leguanen
Je wist niet wat je zag foto,s van gemaakt en de koffie was lekker met warme melk
Verder gereden en gestopt bij een ananas plantage, dacht ik altijd ananas groeit onder de grond maar mooi niet het is net een bromelia en daarin de ananas heel apart.
Aangekomen in La Fortuna een druk stadje kregen we 2 uur vrij om iets te gaan eten maarja je bent alleen maar, toen zei  een stel loop maar met ons mee wat gegeten en weer naar het busje op weg naar ons hotel, nou dat is ook weer grandioos, buiten het stadje prachtige palmen en bloemen en een heerlijk zwembad,
Het is zondag 4 uur en dan is het thuis 11uur s,avonds, grappig hé, nou ik m,n zwempak aan en hup het heerlijke zwembad in en alweer in m,n uppie niemand ging mee het zwembad in,
Mijn medegasten dachten kijk die eens nou het was heerlijk daarna heerlijk onder de douche,  haar gewassen en nu zit ik heerlijk voor m,n eigen huisje.
M,n medegasten gingen bij het zwembad zitten kaarten inplaats van lekker te zwemmen .
Om half 6 gaan we indien het weer het toelaat naar de vuurspuwende berg waar ik uitzicht op heb maar hij is helemaal in de wolken en nu hopen we dat het optrekt dan kunnen we de lava er uit zien stromen want om 6 uur is het echt donker als we daarvan terug komen  gaan we met z,n allen uit eten bij het vorrige hotel of te wellodge heet dat zitten geen ramen wel fijn gaas en houten deuren en ik moet zeggen geen mug te zien.
Er zijn hele mooie huizen van de rijke mensen maar veel meer hele kleine huisjes en ze lijken allemaal op gevangenissen tralies voor de ramen en ijzere hekken rond hun gebiedje alsof er een invasie inbrekers komen terwijl de stad kilometers ver weg is.
De rust en de stilte is heerlijk tenminste buiten de stad.
Voel mij hier heerlijk ontspannen en geen pijn behalve een opn blaar op m,n hiel opgelopen op het vliegveld van Miami, waar ik me de kouwe koorts heb gelopen.

Costa Rica 5

Vandaag uit Fortuna vertrokken en 5 uur in het busje gereden naar Monteverde in de stromende regen de weg  is bijna onberijdbaar en op eens een gedeelte onderwater we moesten er doorheen de auto botste op een steen en ik gaf een gil schrok me rot toen zijn we uitgestapt en er een foto van gemaakt het weer is ontzettend slecht een gedeelte  staat onder water gelukkig niet waar wij heen gaan maar het is heel erg heb het op de tv gezien
Het hotel is een beetje sober maar schoon,
Ben bij het restaurant gaan vragen of ze een sapje voor mij willen maken met veel pijn en moeite lukte dat omdat ik de taal niet spreekt maar het is gelukt ik heb gelijk een hele karaf meegenomen, heerlijk.
Een paar gaan een nachtwandeling maken, nou ja nacht, om 6 uur is het donker en om 8 uur zijn ze terug,
Maar het regent zo hard,en ik dacht, nou mij niet gezien en het kost nog veel geld ook en dan met een zaklantaarn en geen beest te zien
Morgen ga ik wel mee, een loopbrug van wel 35 meter hoog en natuurlijk weer wiebelig, nou we zien wel
We doen de regenjas maar aan
Maar om 8uur vanavond gaan we eerst ergens eten.
Ik lach me steeds een hoedje als ik m,n kamer binnen kom, dan lig er op het bed een grote witte badhanddoek waar op mooie rode bloemetjes zijn uitgespreid en vandaag waren de handdoeken als een zwaan opgezet met een zeepje er bij en ik denk steeds dat het m,n huwelijksreis in m,n eentje is.
Alles is wel leuk maar ik heb bijna nog geen dier gezien, alleen neusbeertjes een hele groep die uit het bos kwamen op de weg nou wij uitgestapt en wat foto,s genomen
Nou  vandaag op pad met het busje de bush in zeer slechte weg en ontzettend veel regen trouwens ik heb het niet droog gezien dus helemaal ingepakt in een poncho, nou op pad dan maar.
De  hangbruggen  zijn hoog in de bomen ong 35 meterhoog dus je loopt boven en tussen de boomtoppen en het uizicht is onvoorslelbaar
Mooi er is wel een pad gemaakt van de ene naar de andere loopbrug het zijn lange bruggen over ravijnen maar ondanks de regen  was het geweldig maar het was wel een zware trip de weg ging omhoogen dan weer naar omlaag.

Costa Rica 6

Ik heb m,n pet afgezet en liep met m,n blote hoofd  in de stromende regen, ongelooflijk ik had het niet willen missen, soms liep ik hele stukken alleen in de stilte en in de regen ik dacht als er maar geen vreemd beest op m,n pad komt, maar nee geen beest of vogel te zien en daar ging ik juist voor zelfs geen muggen het pad met die hangbruggen is ongeveer 3 km lang,
Terug gekomen zeiknat want de poncho kon niet alles tegen houden
Even het restaurant in voor een beker chocolademelk, het was pas half elf want we waren vroeg weggegaan daarna zouden we met een gids de bush in gaan maar ik dacht adieu
Ik ben zeiknat  ik ga een lekkere douche nemen, zo gedaan met het busje terug de anderen gingen wel verder om tarzan dingen uit te halen  om  door de bomen heen te zweven  als het niet zo geregend had, had ik dat misschien ook wel gedaan, maar ik naar het hotel en een
flinke hete douche genomen, heerlijk alle natte kleren uitgehangen maar dat droogt voor geen meter, ze kwamen mijn kamer doen en ik dacht dan neem ik maar een kop koffie  in het restaurant ze waren kip aan het braden met rijst en ik zei nou dan neem ik een maaltijd en zo als altijd was ik de enige gast en wat zeiden ze, ga maar zitten je hoeft niet te betalen  en dat allemaal in gebarentaal , ik dacht als ik het nou maar goed begrepen heb , ja hoor, kreeg ook nog een groot glas vruchtensap en salade enz , en het hele keukenpersoneel kwam bij mij zitten  nou dat is toch heel bijzonder, leuk en lief,
we konden niet praten alleen met handen en voeten maar we begrepen elkaar en het deed me goed dat die mensen zo lief voor me waren.     adressen gewisseld en ik werd geknuffeld bij het leven
Terug op m,n kamer ik stierf van de kou dat komt van al die nattigheid jumper aangetrokken en het bed in, ik kon gewoon niet warm worden ben toch in slaap gevallen en ben nu
 weer lekker fris, van uit m,n kamer kijk ik op bananen bomen,
Waar bananen inzitten en andere grote planten en ja hoor boven in een boom  zit een luiaard die is ook zeiknat en die probeert te drogen.
 O ja, gisteren 2 mailtjes verstuurd een  aan Aad en Toos en een aan Willem dat was niet eenvoudig je moet een site maken van jezelf   en
dan je eigen mailbox en een code maken afijn met hulp is het gelukt ik heb ze verzonden en ga zo kijken of ze iets hebben teruggestuurd, lijkt me leuk.
 We gaan vanavond  weer met z,n allen ergens eten in een dorpje en morgen gaan we weer verder naar Ricon de laVieja ongeveer 5 uur met ons busje, is een mooie rit
 Ik denk als ik thuiskom dat ik thuis vakantie moet nemen , geintje,
Woensdag, de trip naar Ricon de la Vieja maar …..regen, regen,regen, ik ben in m,n hele leven  nog niet zo zeiknat geweest, gelukkig had ik plastic zakken om m,n natte kleren
in  de koffer te doen, ja een zonneje zou welkom zijn  maar de temperatuur is heerlijk
gisteren een mailtje van Toos, leuk,
Hé hé eindelijk geen regen  de weg was wel onbegaanbaar maar zijn toch doorgegaan trouwens je kan niet anders prachtige vlinders en vogels.
Aangekomen in Ricon de laVieja druk stadje omdat veel reisgenoten moeten pinnen, ik ben blij dat ik dat niet hoef had genoeg dollars bij me even daar gegeten in een restaurant en die hadden heerlijke frites heel anders dan bij ons, de anderen wilde noch boodschappen halen
Limonades en nog wat eetbaars in een soort kommar, nou daar had ik geen zin in, dan maar duurder in het hotel nou hup het busje in en voorwaarts.
Vervolgens gestopt bij een soort wegrestaurant en daar waren veel papegaaien die grote ara,s
 Daar heb ik geen foto,s van genomen want dat is niet in het wild dan kan ik wel naar artis gaan, nou maar weer eens een kop koffie en een gebakje, het gebakje koste 4dollar onwijs gewoon maarja vooruit maar.
Uiteindelijk komen we aan in een lodge een soort campinggeval met allemaal leuke huisjes.

Costa Rica 7

Ik kreeg een huisje helemaal achteraan de afstand tot het restaurant was wel twee maal mijn weggetje in Holthe.
Eerst even met z,n allen naar de zonsondergang gekeken, prachtig uitzicht echt om te genieten
Maar dan o jé de disco lichten van de bar ging aan met die rot muziek, zit je verdorie in de bush, ze lijken wel gek.
Afijn ieder ging naar z,n huisje en om 7 uur naar het restaurant maar het is ontzettend donker
Een prachtige sterrenhemel maarja hoe kom ik in het restaurant ik zie geen sterveling
 Het was een long long way ik moest toch naar het restaurant ik wist niet waar ik liep en er konden ook wel slangen zitten en andere griezelige beesten en ja hoor ik werd steeds kwader ik dacht zijn ze nou besodemieterd maarja mijzelf kennende kwam ik toch op de plaats van bestemming. De reisleidster kwam naar me toe en ………je kan het wel raden
 Ik kon moeilijk bij ieder huisje gaan vragen gaan jullie  naar het restaurant , ja dag, en trouwens  ze waren allemaal al in het restaurant en zaten te eten, vroegen ze wat wil je eten
terwijl je het zelf betaald
nou bij wijze van spreken ik had al gegeten en gedronken, ik zei nee  ik neem een kop koffie en bonjour.    Maar ze hadden met me te doen, omdat het gewoon niet te doen was de anderen hadden ook moeite er mee gehad maar ze hadden een zaklantaarn.
 De chauffeur van ons busje kwam naar me toe hij had een zak  lantaarn en hij heeft me naar m,n huisje gebracht, ik m,n nest in en toen kwam er een storm en ik dacht nog even en ik vlieg m,n nest uit, toch lekker geslapen en de volgende dag, donderdag was een heerlijke dag.
De reisleidster ging met mij mee op een tractor met aanhangwagen de andere gingen te paard
 Ongeveer 3uur te paard, voor mijzelf vond ik het onverantwoord om te paard te gaan het waren wel afgezaagde paarden maar veel mensen hebben soms nooit op een paard gezeten, afijn wij met de tractor en ik zei tegen de reisleidster als jij met een paard wilt dan ga ik wel alleen vind ik niet erg maar nee ze wilde me toch begeleiden het was gister ook naar voor je
vond ze.  Ruim driekwart uur de berg op en die berg is een vulkaan en waar we heen gingen hebben ze baden gemaakt die verwarmd worden door die vulkaan hoe dat in z,n werk gaat weet ik niet, daaraan gekomen een dames en een heren hokje kan niet op slot dan naar een ander hokje om je kleding op te bergen en krijg je een hangslotje zo armetierig ik zou m,n camera niet in durven leggen want aan de achterkant kon je zo met je hand er in dan in een soort badhok met zwempak aan en je insmeren met modder ook uit de vulkaan laten drogen en dan afspoelen met koud water brr, dan in een groot bad  zo heerlijk warm ongelooflijk na een poosje een volgend bad en dan wat kouder en danhet derde bad 22graden maar voor jr gevoel koud vlug weer naar het eerste bad ik geloof 40 graden .
met handdoeken staan ze klaar en hup aankleden en wat eten en dan weer terug met de tractor ook de paardrijders gingen met de tractor mee terug..
Verder heb ik een lekkere massage besteld van een uur en dat was ook heerlijk en nu ga ik
even lekker in m,n huisje uitrusten inmiddels is het donker en nu ga ik gewapend met de zaklantaarn van de chauffeur op zoek naar het restaurant maarja weet de weg nu ook al is het donker, het eten is erg lekker en dan die weg terug in m,n uppie kijkend  naar die prachtige sterrenhemel een eindeloze dag en dan de koffer in morgen gaan we weer verder naar Samara
dat is een badplaats.
Koffie gedronken in Santa Croes daarna naar Samara gereden een mooie rit van ongeveer 5 uur aardig hotel in de hoofdstraat het is er niet zo druk en de koffie was niet te drinken maar ala. Ik heb een mooie kamer beneden en een bed daar kun je wel met z,n zessen in dus ik kan breed liggen ,nou eerst heerlijk gedoucht haar gewassen en lekker schone kleren aan.

Costa Rica 8

En zo ben ik weer alleen maar dat kan mij geen barst schelen en zo ga ik op weg naar de oceaan, grandioos , lekker over het strand gewandeld maar het zand is niet zo mooi als bij ons nog geen schelp gezien maar wel allerlei steentjes die neem ik voor iemand mee.
Er staan ook allemaal palmen op het strand en je kan dus een kokosnoot op je kop krijgen als je er onder gaat zitten, leuke barretjes waar je kunt eten en drinken, dus hier zit ik dan en heb een glas annenas sap maar hier zeg je pineappel besteld met ijs erin en dat wordt in de mixer gedaan is lekker fris en niet duur, ik blijf nog even hier zitten maar het is vroeg donker, ik heb een kaartje van het hotel gevraagd anders kan ik m,n bed straks niet vinden.
Het is niet gezellig alleen, maar de andere gasten zijn twee paren  en een trio en ja dan val je een beetje buiten de boot en ook omdat ik Christen ben en bid voor m,n eten zij zijn meer op boeda gesteld en één wil nergens mee te maken hebben
,hij zegt ik ben een atheïst, maar komt steeds met rare vragen en gezegdes
in de bus had hij het steeds over kerstfeest dus ik vroeg wat betekend kerstfeest voor jou.
Hij zei: lekker je te barste eten en gezellig met fam,
Dus ik zei, je werkt niet meer dus dat kun toch iedere dag doen als je dat wilt en leuk met je schoonmoeder, natuurlijk een ontzettend gelach, hij zei jou had ik wel als schoonmoeder willen hebben en dan had ik beslist met je dochter getrouwd, ik dacht bij mijzelf nou nou.
Ik zit dus nu in een leuk tentje op het strand onder de palmbomen maar er gebeurd iets leuks de tent is van een hollandse  hippe gast zwaar getatueerd en ik stap op hem af en zeg ,  hoi, wat leuk je te ontmoeten en je hebt z,n leuke tent opgezet dat zou je in holland niet gelukt zijn
Hij voelde zich zeer gevleid, hij zei neem een lekkere borrel van mij nou ik een ameretie genomen afijn die gast komt bij mij zitten en lekker gekletst, geinig hé.
Nog z,n lekkere borrel genomen en het is inmiddels  donker en ik heb hem  ook een beetje om, als ik hem op heb probeer ik m,n hotel terug te vinden en dan wat eten en dan maar naar bed, het was een mooie dag.
Morgen willen ze op pad naar de schildpadden, maar de tijd van die schildpadden is eigenlijk voorbij misschien nog een verdwaalde, nou om daarop te wachten en dat moet ook in het donker en dat in die regen.
Ook willen ze  ons meenemen in een kleine vissersboot de oceaan op om walvissen en dolfijnen te zien, nou dat zie ik ook niet zitten in z,n klein bootje moet die omslaan  zou ik alsnog verzuipen ik ga lekker langs het strand lopen en we zien wel . achteraf zijn ze toch niet gegaan  het weer was te slecht .
29 november  half 8 naar bed gegaan  heerlijk geslapen in m,n grote bed  als ik het te warm had zette ik  de plafond ventilator aan, het touwtje hing boven m,n bed.
Tot de andere morgen half 8 dus een goede  ruk gemaakt nou ja ik was ook zo moe als een hond.    Op naar het ontbijt geen mens te zien , gezellig in m,n uppie zitten ontbijten  3 warme sneetjes brood met jam en een bord met vruchten annanas papajas watermeloen banaan en een glas vruchtensap koffie zoveel als je wilt dus daar was ik wel een poosje zoet mee.
Nu op, naar het strand daar geniet ik ontzettend van  er zitten ook veel leguanen maar zijn erg schuw de temperatuur is heerlijk het lijkt wel een paradijs palmbomen op het strand een prachtige zee het is eigenlijk een  inham van de grote oceaan ik heb een heerlijke wandeling gemaakt  je kijkt tegen rotsen aan en leuke strandtentjes om wat te eten of te drinken tussen de stenen een mooie krab gezien met blauwe poten en heremietkrabjes met de schelp op hun rug en een soort die een hol in het zand maken even naar boven komen om er zand uit te gooien
Tussen de stenen allemaal kleine visjes het is ongelooflijk.
 Zo heerlijk en zo mooi zit nu heerlijk in zo,n tentje m,n voeten te drogen omdat ik heerlijk in de schone zee heb gelopen nu een lekkere  annanasdrank en daarna wat frietjes biefstukje en koffie toe slechter kan een mens het toch niet treffen.

Costa Rica 9

Na een poos gezeten te hebben op een lekkere bank onder de palmen met een lekkere mango drink , kom ik nergens anders toe  dan van het uitzicht te genieten, dat ik dat mag beleven.
 Zo nou weer terug naar het hotel een lekkere douche genomen m,n voeten ingesmeerd want ik ben toch een beetje verbrand, om 7 uur naar het restaurant natuurlijk in m,n eentje om te eten,  alleen een klein biefstukje 12 dollar = ong 10 euro verder niets erbij  alleen een paar stukjes brocolie. morgen de laatste dag en de reisleidster had voorgesteld om gezamenlijk te eten maar ik ben nu in m,n eentje gewend dus: ik zit hier heerlijk, het was een mooie warme dag en nu begint het weer te hozen het lijkt wel een wolkbreuk maar het is wel lekker fris.
Nou gauw uitgegeten met m,n biefstuk zie geen mens en hup ik ga lekker naar m,n nest het is half negen dus ik lig er vroeg in alleen beneden in dat restaurant is ook niks het is weer warm maar aan het plafond hang zo,n draaiding er is ook een airconditioning maar dat slaat op m,n longen, ik lig in ieder geval heerlijk in dat enorme grote bed,
Heerlijk geslapen en om 8 uur naar het ontbijt een paar geroosterde boterhammen met boter en jam en een bord met vruchten watermeloen banaan en nog wat onbekend spul en koffie maar die is niet zo lekker .
Wilde naar het strand gaan  maar het regende zo hard dat hou je niet voor mogelijk , effe wachten wordt nu wat droger,
Regenjas in m,n tassie broek opgestroopt en  heerlijk door de oceaan gelopen af en toe op een steen gezeten een paar uur lang .
Een heerlijke temperatuur  en inmiddels was ik weer zeiknat
Het strand staat vol met palmen waarin kokosnoten,  aan een paar van die jochies gevraagd of ze er een open wilde maken maar dat is wel een kunst nou het is gelukt wat kokos er van geproefd jongens wat geld gegeven en hup naar huis om droge kleren aan te trekken en te douchen dus ik ben lekker doorweekt
Hé hé en nu maar weer op weg naar het strand en je wilt het geloven of niet het is ……   droog  een tentje opgezocht om te eten want ik ga niet met de andere mee die gaan om 7 uur en voor je dan weer terug bent dat wordt mij veel te laat want we moeten om half 5 op om naar het vliegveld te gaan en trouwens ik heb al zoveel avonden alleen gegeten dus die ene kan er nog bij en een mooi uitzicht op zee wat wil je nog meer en op tijd de koffer in en het is ook weer leuk om naar huis te gaan, alleen hoop ik geen gedoe op het vliegveld ,van Tamara naar het vliegveld  is ong 5 uur met het busje, zit nog steeds op het strand na m,n eten en de lucht boven  de oceaan is inktzwart en dan die witte golven schitterend daar wordt je stil van
 Hopelijk kom ik een beetje droog aan in het hotel, nou dat is gelukt
Het is 7 uur en ik ga gelijk naar bed het is wel vroeg maar ik moet ook vroeg op
 Lekker schoon in dat grote bed vin aan voor de hitte maar na een uurtje uit

Costa Rica 10

M,n horloge liet het afweten, toch ieder uur wakker en ja hoor getik op m,n kamerdeur half 5, potverdorie, dus dat was haasten alhoewel ik alles klaar had op een zeik nat truitje na vlug in de plastic gedaan en gauw de koffer op de gang en aankleden
Kop koffie en met z,n allen in het busje en van Samara naar San Jose gereden daar is het vliegveld ,onderweg tweemaal koffie pauze en na 5 uur rijden waren we daar, afscheid genomen en met m,n medereizigers het vliegveld op
Onderweg had ik weer te horen gekregen waarom ik niet met ze was gaan eten op de laatste avond, ik antwoordde ik heb al zoveel avonden alleen gegeten en zoveel dagen alles alleen gedaan, dus de laatste avond wil ik ook alleen eten.
 Ongelooflijk toen werd alles anders ze hebben m,n koffer gedragen en me op het vliegveld overal doorheen geloodst, want het is een hele toestand jasje uit schoenen uit  handtas en broekzakken leeg horloge af en dat gaat allemaal op een lopende band door de scanner maar o je dan ik het is weer niet te geloven ik maak een geluid vanwege m,n heup dat hou je niet voor mogelijk, ik weet niet wat ze in Belgié in m,n lijf gestopt hebben in ieder geval van onder  tot boven benen gespreid armen zijwaarts dan nog met een of andere stok over je hele body hé hé ik mocht gaan alles weer aantrekken en dan hele formulieren invullen alle maal in het engels, wat ik ook nog wil vertellen we hadden ontbijt mee gekregen maar dat was naatje van dam, heb ik weggegeven. Ben ik op het vliegveld van Costa Rica dacht ik
Ik koop een krosantje en vraag wat krijgt u ,hij zei 3 dollar ik dacht aan m,n nooit niet, dat is 5,50 ouderwetse guldens ja daaag, ik wacht wel tot ik in
Miami in Amerika ben, nou daar gooien ze je dood met hamburgers maar er was ook een Italiaanse tent dus heb ik macaronie met kaas genomen maar zoveel ,ik kon het niet op,
Inmiddels was het al 18 uur  en s,morgens om half 5 opgestaan dus dat is een hele ruk. Om 8 uur vertrekken wij uit Miami ik heb weer een mooi plaatsje bij het   raam en naast mij een lege plaats, lekker rustig  als je Miami ziet een ontzettende grote stad en zo prachtig gelegen  en  niet rommelig.
Als het goed gaat kom ik om 17  uur aan in Amsterdam de meeste mensen slapen en mijn medegasten zitten supperclass, ik vind het best zo, heb ruimte genoeg, moet wel de klok verzetten want het is 7 uur later dan in Costa Rica
 Nu is het 3 uur  s,nachts  in nederland, ben nog steeds wakker.
Ook zo iets moois, vergat ik op te schrijven, ik lag in een deuk,
In het amerikaanse toestel had ik een plaats in het middenpad
 Daar zijn vier stoelen twee homo,s aan m,n rechterkant, zaten in speciale
Mannen bladen te kijken nog erger dan vrouwen een costuum zus een overhemd zo een geurtje en een dasje, het is hun leven en dat gaat niemand iets aan maar wel een giller.

Costa Rica 11

Afijn uitgekeken op die kerels,
 En aan m,n andere zijde een grote dikke Amerikaan  met een prachtig horloge,
Ik zei hallo, en hij vroeg gaat u naar Amsterdam, ik zei yes, hij keek naar mijn horloge dat er niet uitziet, die gebruik ik op stal, ik zei  in het engels, ik weet zeker dat ze deze niet stelen, yes, he said, dat is save, na een poos zeg ik tegen hem weer in het engels, wilt u die van u niet met mij ruilen, want deze is antiek hij moest ook lachen, maar ik had de slappe lach, wat een verhaal hé.
Af en toe zag ik hem naar mijn horloge kijken en ik dacht eventjes
Hij wil hem ruilen nou dan was het helemaal een giller geweest
Afijn heb m,n horloge verzet op 3 uur in de nacht, hij doet het weer aardig.
We mogen de riemen niet los want het vliegtuig slingert wat, ze komen met wat te eten langs maarja na die marcaronie heb ik geen honger meer maar ik neem het wel en het was nog lekker ook flesje wijn erbij,maar door het tijdverschil ben ik de draad kwijt ze zeggen dat we om 10 uur op schiphol aankomen.
 Ik wil m,n ogen open houden wel een dekentje gekregen en af en toe wat heen en weer lopen voor de bloedsomloop.
Maar ik was erg vermoeid maar wel geweldig allemaal, en ja hoor we gaan dalen we zijn weer in Amsterdam allemaal naar de hal onze koffers ophalen en nu loopt het van een leien dakje, m,n mede vakantiegangers gedag gezegd en zo op weg naar de trein  m,n kaartje had ik al en zo op weg naar Westerbork.
Had 2 dagen nodig om weer in het gareel te komen, het was een heerlijke reis
Heb er van genoten ,maar het is ook heerlijk om weer thuis te zijn
Einde van mijn reis naar Costa Rica.